|
אתגרים חינוכיים בהוראת השואה
מתוך: לחלץ את תווי פניהם – אתגרים חינוכיים בהוראת
השואה, בית הספר להוראת השואה, יד ושם
מעצם טבעו של הנושא, יש חשש מעיסוק בשואה עם ילדים
צעירים. עם זאת השואה נוכחת בתרבות הכללית, ויש
לה תפקיד מיוחד בעיצובו של העולם המערבי. בעולם
היהודי ובחברה הישראלית התלמידים חשופים לנושא השואה
מגיל צעיר. השואה היא חלק מהזהות, חלק מהזיכרון.
בכל שנה נחשפים התלמידים לנושא באירועי יום הזיכרון
לשואה ולגבורה. בעת הישמע הצפירה הם עומדים דום
עם כל אזרחי המדינה.
התלמידים הצעירים שומעים את המושג שואה במשך השנה
בהקשרים שונים, והם צופים בתכניות ובסרטים המשודרים
בטלוויזיה לכבוד יום השואה. על פי רוב סרטים אלו
אינם מתאימים לרמה הקוגניטיבית והרגשית שלהם.
העובדה שמצד אחד השואה נוכחת כל כך ומצד אחר הילדים
נחשפים לצדדים הטראומתיים של השואה ללא בקרה מחייבת
את אנשי החינוך לחשוף את הנושא לפני התלמידים על
פי תפיסה גילית. דחייה של הוראת השואה יכולה ליצור
הזנחה משום שהילדים יבינו שלא כהלכה את המושגים
שהם שומעים והשואה תמשיך להיות נוכחת בחייהם אך
ההבנה שלה תהיה לא מעובדת ומעוותת. על המורה להתמודד
עם האתגרים החינוכיים והערכיים הנובעים ממודעות
הילד לשואה.
|